مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

اصحاب ایرانی امام حسین(ع)

http://uupload.ir/files/2xxn_farhangnews_242174-625915-1478077770.jpgاین انصار؛ ریزش ها و رویش ها در عاشورا
اصحاب ایرانی امام حسین(ع)
حضور ایرانی ها در قیام مختار به خونخواهی امام حسین(ع) بسیار پر رنگ است با این حال، منابع تاریخی گزارش های از یاران ایرانی امام حسین(ع) ثبت کرده اند که در جریان عاشورا در کنار حضرت حضور داشتند.

در منابع تاریخی درباره یاران و اصحاب ایرانی امام حسن مجتبی(ع) اطلاعات چندانی وجود ندارد، اما درباره یاران ایرانی امام حسین(ع) در جریان  عاشورا، گزارش های ضد و نقیض زیادی وجود دارد. در نوشتار پیش رو آنچه تا حدود زیادی مورد اتفاق مورخان قرار گرفته به عنوان یاران و اصحاب ایرانی امام حسن و امام حسین(ع) مطرح خواهد شد.

محمد بن سیرین از اصحاب امام حسن(ع)

محمد فرزند سیرین اهل «جرجرا» یا شهری از توابع نهروان است.این شهر میان واسط و بغداد قرار دارد.شغل ابن سیرین آهنگری بود. وی فردی بسیار عابد و زاهد بود و بسیار به عبادت می پرداخت. ابن سیرین در تعبیر خواب شهره روزگار بود. وی از اصحاب و یاران ایرانی امام حسن مجتبی(ع) بود که از ایشان و دیگر صحابی پیامیر(ص) حدیث نقل کرده است[1]. وی همیشه به کنایه به عایشه و معاویه خرده می گرفت و از حضرت علی(ع)،امام حسین(ع)، ابوذر، حجر بن عدی و دیگر صحابی جانبداری می کرد[2] وی در سال 110 هجری قمری در سن 75 سالگی در بصره در گذشت.

اصحاب ایرانی امام حسین(ع)

درباره یاران ایرانی امام حسین(ع) در کربلا اتفاق نظری وجود ندارد. برخی حتی سی نفر هم گفته اند[3]. باقر شریف قرشی می نویسد: سپاه امام حسین(ع) در کربلا از دو عنصر عرب ها و موالی یا غلامان غیر عرب تشکیل شده بود و برخی از موالی افتخار ایرانی بودن را داشتند که نام دوازده تن از این بردگان را در کتاب خود آورده است.

مشهورترین موالی در کربلا:

1-سالم بن عمر: او از موالیان  و از شیعیان کوفه بود و در کربلا به شهادت رسید.

2-سعید غلام عمر بن خالد صیداوی که در روز عاشورا به شهادت رسید.

3-سعد حرث، از موالیان حضرت علی(ع) بود. بعد خدمت امام حسن(ع) و سپس در محضر امام حسین(ع) بود و در روز عاشورا به شهادت رسید.[4]

4-شبیب غلام حرث جابری، 5-واضح ترکی از موالیان حارث سلیمانی[5]،6-قارب بن عبدالله دوئلی[6]، 7-نصر بن ابی نیزر[7]،8-اسلم بن عمرو ترکی، 9-جابر بن حجاج کوفی سلمانی...از دیگر موالیانی بودند که در روز عاشورا در کنار سیدالشهداء(ع) افتخار شهادت را پیدا کردند.

 

ادامه مطلب ...

اطلاعیه

سلام 

 به اطلاع دوستان گرامی میرساند . انشالله به زودی تمام عکسهای ماه محرم  دهه اول عزاداری مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در وبلاگ گذاشته خواهد شد. 

جهت دیدن تصاویر هر شب  مراسم عزاداری مسجد می توانید به کانال تلگرامی مسجد حضرت ابوالفضل(ع) به آدرس ذیل مراجعه کنید . 


https://telegram.me/joinchat/CnE50j9ut45p8j1_mmzNGg

محمود احمدی نژاد : برنامه‌ای برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ندارم.

جزئیات بیشتر از دیدار احمدی‌ نژاد با رهبر انقلابمحمود احمدی‌نژاد با ارسال نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کرد: در عمل به منویات معظم‌له، برنامه‌ای برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ندارند.
 متن کامل این نامه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی)
رهبر معظم انقلاب اسلامی
سلام علیکم
همان‌گونه که مستحضر هستید در دیدار مورخ نهم شهریورماه سال جاری، اینجانب برنامه‌های تبیین انقلاب در سراسر کشور را تشریح نمودم، پس از آن حضرتعالی توصیه فرمودید که در این دوره مصلحت نیست بنده در انتخابات شرکت نمایم و اینجانب نیز تبعیت خود را اعلام نمودم.
ضمن تشکر از بیانات مهم حضرتعالی در جلسه درس خارج فقه مورخ پنجم مهرماه جاری، به استحضار می‌رسانم که در عمل به منویات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامه‌ای برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ندارم.
به لطف خداوند متعال و با افتخار همواره به‌عنوان سرباز کوچک انقلاب و خادم مردم باقی خواهم ماند.
از خداوند منان برای حضرتعالی سلامتی و موفقیت بیشتر و برای ملت بزرگوار ایران عزت و سربلندی روزافزون، در سایه عنایات حضرت ولی‌عصر (عج) مسالت دارم.
محمود احمدی‌نژاد

تصویر نامه محمود احمدی نژاد به مقام معظم رهبری را در ادامه مطلب ببیند:  ادامه مطلب ...

پیام مادرشهیدی که آیت‌الله خامنه‌ای به امام رساندند

پیام مادرشهیدی که آیت‌الله خامنه‌ای به امام رساندند

«من شاید این خاطره را بارها گفته باشم - البتّه خاطره فراوان است، صدها جا، شاید خیلی بیشتر از این - در یکی از شهرها که زمان ریاست جمهوری رفته بودم. بعد که سخنرانی کردم و برگشتم بیایم، مردم دوروبر ما اجتماع کرده بودند و اظهار محبّت میکردند، من هم میرفتم طرف ماشین که سوار بشوم، شنفتم که یک خانمی از پشت سر در وسط جمعیّت مرتّب صدا میزند و اسم بنده را می‌آورد. فهمیدم کار مهمّی دارد؛ ایستادم. گفتم بگذارید این خانم بیاید ببینم چه‌کار دارد که در این جمعیّت این‌جور داد میکشد. آمد جلو، گفت که آقا پسر من اسیر شده بود - به نظرم، حالا درست یادم نیست، شاید گفت تنها پسرم؛ احتمال میدهم گفت تنها پسرم - چند روز پیش اطّلاع پیدا کردم که در اسارتگاه شهید شده؛ به امام بگویید که - شاید مثلاً به این تعبیر، حالا جزئیّاتش یادم نمانده، البتّه یادداشت کرده‌ام، بارها هم گفته‌ام - فدای سرتان؛ و اگر باز هم پسر داشته باشم، باز هم میفرستم. این پیغامی بود که یک مادر [شهید گفت‌]. ببینید این روحیّه را! من آمدم به امام این را عرض کردم، امام گریه‌اش گرفت؛ از شنیدن این سخن و این احساس، اشک به چشم امام آمد. این روحیّه‌ها برای چه کسی بود، برای چه بود؟ جز برای خدا یک چنین چیزهایی را انسان نمیتواند مشاهده کند که مادر دو شهید بچّه‌هایش را خودش ببرد داخل قبر بگذارد و گریه نکند! یا بخواهد از دوروبری‌هایش که گریه نکنند، بگوید من بچّه‌هایم را در راه خدا داده‌ام، خوشحال هم باشد؛ اینها آن آرمان است.»

اختلاف بین برادران مؤمن هیچ به مصلحت نیست/ باید نقطه مقابل دشمن حرکت کنیم

رهبر معظم انقلاب در درس خارج:
رهبر معظم انقلاب در درس خارج خود تاکید کردند: اختلاف بین برادران مؤمن هیچ به مصلحت نیست؛ باید نقطه مقابل دشمن حرکت کنیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، ‌رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای جلسه درس خارج فقه سخنان مهمی را درباره برخی مسائل اخیر که باعث ایجاد حواشی و بگومگوهایی شده بیان و تاکید کردند:‌ اصرار دارم بر وحدت قلوب و اتحاد نیروهای مؤمن و انقلابی.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری،متن بیانات رهبر معظم انقلاب که در درس خارج امروز ایراد شد بدین شرح است:‌

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
الحمدلله رب العالمین والصلوة و السلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین

 سیما بقیة الله فی الأرضین
دنباله‌ی حدیث قبل از جناب ابی‌حمزه‌ی ثمالی از حضرت سجاد (سلام الله علیه) ک
ه فقراتی از این حدیث را در روزهای قبل خواندیم. «إن زکی خاف ما یقولون»
 حالا قبل از آنی که این فقره را عرض بکنم؛ این تذکر را، توجه را بدهم که از مطلبی که ما دیروز در ذیل این فقره‌ی قبلی گفتیم مثل اینکه سوءبرداشت شده، بعضی‌ها سوءتلقی  کردند. خب حالا سوءبرداشت فی‌نفسه چیز مشکلی نیست. لکن وقتی که این منتهی بشود به بگو و مگو و بخصوص در این فضای مجازی و این یک چیزی بگوید، آن یک چیزی بگوید، مایه‌ی کدورت و دل‌چرکینیِ برادران مؤمن از یکدیگر بشود آنوقت این چیز بدی است. بنده‌ی حقیر که این همه اصرار دارم بر وحدتِ قلوب و حرکت در مسیر واحد و اتحاد نیروهای کشور، بخصوص نیروهای مؤمن و انقلابی، خدای نکرده یک چیزی آدم بگوید که مایه‌ی اختلاف بین نیروها بشود این را به خدا پناه می‌بریم. نباید این چیزها را مایه‌ی اختلاف قرار داد.  ادامه مطلب ...