مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

نصب تابلویی زیبا در همه خانه ها

روز نهم ربیع الاول  روز آغاز امامت امام زمان(عج) است و مردم به عنوان روز عید آن را به یکدیگر تبریک می گویند. اما از اینکه چطور  چگونه زندگی هایمان را امام زمانی کنیم، صحبت می کنیم.

بقیه الله

چند روز پیش در حال پر کردن فرم یک موسسه دولتی برای انجام کاری بودم.
ورقه را از بالا تا پایین با دقت می خواندم و پر می کردم.
نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه تاریخ تولد و ...
چند خط پایین تر یک سوال و چند گزینه
مذهب؟
مسلمان ٓ تشیع
مسلمان ٓ اهل تسنن
مسیحی
زرتشتی
یهودی
من دست نگه داشتم. خودکار را دور گزینه ها می چرخاندم. انگار گیج شده بودم. وسط کار به آن مهمی بهتم زده بود. می خواستم مثل همیشه گزینه اول را پر کنم و به بقیه سوال ها بپردازم. اما حالا واقعا شوکه بودم.
می دانستم که کدام گزینه، گزینه من است ولی پاسخ این سوال تنها یک گزینه نبود. پاسخ این سوال تنها یک ادعا و یک نام نبود.
بالاخره گزینه اول را تیک زدم و رد شدم.
اما یک کنکاش وجدانی شدید درونم شکل گرفته بود.
من واقعا شیعه هستم؟

ادامه مطلب ...

آغاز امامت و ولایت آقا صاحب الزمان (عج)

نهم ربیع الاول ، روز آغاز امامت و ولایت آقا امام حجة ابن الحسن عسگری (عج) را بر ساحت آن امام حمام و تمام شیعیان آن حضرت تبریک عرض می نمائیم. 

«زُهد» به روایت دلپذیر امام حسن عسکری علیه السلام

یکی از شواهدی که نشان می دهد "زهد" در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام در معنای دقیق و ظریفی استفاده شده است، روایت نورانی امام حسن عسکری علیه السلام می باشد. ایشان زاهدترین مردم را معرفی می کند.

امام عسکری علیه السلام

یکی از فضایل اخلاقی مورد تشویق و ترغیب در روایات اهل بیت علیهم السلام صفت "زُهد" می باشد. گرچه تخلّق به این خلق پسندیده، آثار عملی فراوانی دارد ولی باید متذکر این نکته شد که چون زهد، به معناى بى رغبتى است(1)، در واقع یک حالت قلبى به شمار می آید نه عملى، چنانکه در قرآن کریم، درباره حضرت یوسف علیه السلام آمده است: «وَ شَرَوْهُ بِثَمَن بَخْس دَراهِمَ مَعْدُودَة و کانُوا فِیهِ مِنَ الزَّاهِدِین»؛ او را به بهایى اندک و به درهمى ناچیز فروختند و از خود زهد و بى رغبتى نسبت به او نشان دادند. (2) امیر المومنین علیه السلام در تعریف زهد می فرماید: "زهد در قرآن، در دو جمله خلاصه شده است: متاسف نشوید بر آن چه (از مادیات دنیا) از شما فوت می شود و شاد نگردید بر آن چه خدا به شما می دهد.(3) هر کس بر گذشته، اندوه نخورد و برای آینده، شادمان نشود، بر هر دو جانب زهد دست یافته است." (4)

بنا بر تصوّر بسیاری از مردم، شاید زاهدترین انسان ها کسی است که قوت غالبش نان خشک باشد و یا به جای فرش بر روی زیلو زندگی کند و ژنده پوش باشد و لباس های ساده و کهنه بر تن کند ولی حضرت تعریف متفاوتی ارائه می دهند: «ازهد الناس من ترک الحرام»، زاهدترین مرد کسی است که کار حرام را ترک کند و مرتکب حرام نشود

ادامه مطلب ...

توصیه آیة الله بهجت(ره) به جوانان !!

بهترین علاج ها که علمای اخلاق و اهل سلوک برای معالجه مفاسد اخلاقی فرموده اند این است که هر یک از اخلاق های زشت را که در خود می بینیم در نظر بگیریم و بر خلاف آن تا مدتی مردانه اقدام کنیم و بر ضد آن رذیله رفتار کنیم و از خدا در هر حال توفیق طلب کنیم، مسلماً بعد از مدتی آن خُلق زشت رفع خواهد شد.

آیة الله بهجت

تزکیه؛ یعنی پاک کردن نفس از ناپاکی ها. نقطه شروع در تزکیه نفس و خودسازی، برای افراد مختلف متفاوت است. برای کسی که اسلام نیاوررده، اوّلین راه و نقطه شروع، اسلام آوردن است. برای مؤمنان، اوّلین مرحله، تنبه و آگاه شدن است به این که باید نفس را پاک کرد. البته تفکر در مسائلی؛ مانند چرایی خلقت و آفرینش، هدف از خلقت و علت بعثت انبیا و... باعث افزایش این تنبه و آگاهی خواهد شد. مرحله بعد، مرحله توبه از اعمال گذشته و عزم بر جبران است. مرحله دیگر، تلاش برای انجام امور واجب و ترک محرمات الاهی به اندازه علم خودمان و مداومت و استقامت در این راه است که باعث می شود خداوند علم های جدیدی به ما عطا کند و به این وسیله، در سیر و سلوک خود رشد پیدا کنیم. البته مراحل دیگری نیز وجود دارد که ما در این نوشتار به طور خلاصه آنها را بیان می کنیم:  

ادامه مطلب ...

نماز، مُهره بی بدیل انتظار

حضرت مهدی علیه السلام فرمودند: «هیچ چیز مانند نماز، بینی شیطان را به خاک نمی مالد»؛ و بنظر آیة الله بهجت (ره)، یکی از راههای اصلاح نماز، توسل جدّی در حال شروع نماز به حضرت ولی عصر علیه السلام است.

نمار ، حضرت مهدی

کسی نیست که شیعه باشد و در دل آرزو نکند از یاران ابرمرد زمان خود، حضرت ولی عصر علیه السلام باشد. ایشان دو گونه اصحاب دارند: اصحاب خاص که از یاران درجه یک و فرماندهان ارشد حکومت او در سطح جهان محسوب می شوند؛ و دیگری اصحاب عام هستند که گرچه توان بالای خدمت رسانی به جامعه جهانی را همچون گروه اول ندارند اما شیعه حضرت مهدی علیه السلام هستند و تا جایی که فهم و درک و قدرت عملی داشته باشند درصدد ایجاد رضایت اویند. عمده این رضایت با پارسایی و انجام فرامین الهی صورت می پذیرد. به عبارتی بندگان با اجتناب از هر آنچه موجب دوری از قرب خداوند تبارک و تعالی می شود و اقبال به هر آنچه موجبات قرب به او را فراهم می کند مرضی خداوند می شوند. در روایتی از امام ششم حضرت صادق علیه السلام آمده است: «من سرّ اَن یَکون مِن اصحاب القائم فلینتظر و مَن یعمل بالورع...»؛ هر کس خوش دارد از یاران قائم علیه السلام باشد باید منتظر باشد و پارسایی پیشه کند.  ادامه مطلب ...

پاداش زیارتی بالاتر از زیارت امام حسین علیه السلام

روایات در بردارنده فضیلت زیارت آن حضرت بسیار شگفت انگیز و  جالب است، اما این نوشته فقط در پی آن است که طی نقل چند روایت فضیلت زیارت حضرت علی بن موسی الرضا- علیه السلام  را با فضیلت زیارت سایر ائمه اطهار مقایسه نماید.

زیارت امام حسین ، زیارت امام رضا

محبت و دلبستگی شدید مؤمنین به رسول خدا و اهل بیت او علیهم السلام از ویژگیها و امتیازت آنان است. مؤمنین همواره از عمق دل به اهل بیت علیهم السلام عشق می ورزند و در پی دستیابی به رضایت آنان هستند و طبیعی است که محبت به آنان جلوه ها و آثار گوناگونی در زندگی دارد و زیارت مرقدهای پاک و نورانیشان در زمره مهم ترین آن جلوه هاست.
اگر حتی یک روایت هم در فضیلت زیارت معصومان علیهم السلام صادر نشده باشد، ادب در برابرشان، مومنان را وامی دارد که به زیارتشان مشرف شوند. البته روایات فراوانی درباره فضیلت زیارت معصومان - علیهم السلام - و آداب آن و گروهی از عبادات و احکام حرمشان روایات متعدد و متنوعی از معصومان - علیهم السلام - رسیده است که محدثان بزرگ در ثبت و ضبط آنها کوشیده اند.  ادامه مطلب ...

صدور مجوز ورود به بهشت کمتر از سه ثانیه!!

با پایان یافتن ماه صفر و ورود به ماه مبارک ربیع الاول کم و بیش با پیامک ها و سخنانی مواجه می شویم که هرچند برگرفته از کتب اسلامی  است. ولی با این حال تعجب انسان را به خود جلب می نماید.

بهشت

یکی از سخنانی و احادیثی که در روزهای پایانی ماه صفر بسیار جلوه توجه می نماید. سخنی منتسب به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) است که در آن حدیث نقل شده است هر کسی به من فرارسیدن ماه ربیع را خبر دهد به او مژده بهشت  را خواهم داد!. بر اساس این گفتار بعضی افراد بر این باورند که با اتمام ماه صفر و خبر دادن آن به پیامبراکرم(صلی اله علیه و اله و سلم) می توانند مجوز ورود در بهشت  را کسب نمایند. در این نوشتار سعی داریم چند سطری در خصوص صحت و سقم این حدیث مطالبی را بیان کنیم.

روایتی تأمل برانگیز و بدون سند

قبل از هر چیز لازم به ذکر است که حدیث پژوهان این چنین روایتی را معتبر ندانسته اند؛ چرا  که با مطالعات حدیثی خود آن را در مجموعه احادیث شیعه  مشاهده ننموده اند و معدود دانشمندان اسلامی که این روایت را در کتب خود نقل کرده اند برای آن سند معتبر و مشخصی بیان نکرده اند. به طور مثال عالم ربانی آیه الله ملکی تبریزی این روایت را در کتاب ارزشمند مراقبات این چنین بیان می کند: مشهور است که ماه صفر، به خصوص چهار شنبه آخر آن، نحس می باشد که در این مورد روایتی نداریم. شاید این نحوست به خاطر رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله) در این ماه و نیز  این سخن پیامبراکرم(صلی الله علیه واله) باشد که فرمودند: «من بشرنی بخروج آذار فله الجنه؛ هر کس به من بشارت دهد صفر تمام شده است بهشت می رود».[1]   ادامه مطلب ...

من، با خودِ امام رضا کار دارم!

پیرمرد در حالیکه از صحن خارج می شد؛ با صدای لرزانی که بوی خوشحالی اش تا عرش می رسید، جواب داد: «ممنونم! آدرسی که دادی درست بود! خودِ امام رضا منو شفا داد! خودِ خودِ امام رضا» و خادم را در بُهت و حسرت، تنها گذاشت...

خادم امام رضا

مثل همه ی پیرمردهای روستائی، او هم زندگی ساده ی خودش را داشت؛ امّا با یک تفاوت؛ و آن اینکه از بچگی همیشه یک عصا همراهش بود. با همین عصا و همین پا، زندگی کرده بود. ازدواج کرده بود و پا به سن گذاشته بود.
روزی همسر سالخورده اش گفت: «حسین آقا! تو که دیگه پیر شدی. تا جائی هم که از دستمون بر می اومد؛ دکتر و دوا کردیم ولی فائده ای نکرد! همه جا رفته ایم. بیا این آخر عمری، بریم حرم امام رضا و از خودش بخوایم. شاید شفا بده!»
حاج حسینِ پیرمرد، خودش را به مشهد رساند و پرسان پرسان به هر سختی ای بود حرم را پیدا کرد و با همراه دیرینه اش «عصا» به سمت ورودی صحن رفت.
امّا باز، دلِ ساده اش آرام نمی شد. با خودش گفت: «بگذار از خادم حرم هم بپرسم تا اشتباهی نروم!»
ورودی صحن، خادمی سیاهپوش با شال و کلاه مفصّلی ایستاده بود. پیرمرد گفت: «آقا ببخشید! امام رضا کجاست؟! آخه من با خودِ خودِ امام رضا کار دارم!»

خادم که از حرف پیرمرد خنده اش گرفته بود، به شوخی گفت: «اگه با خودِ خودِ امام رضا کار داری، اینجا نیستند! باید بری اون طرف صحن، نزدیک گنبد. بعد از پلّه ها بری بالا. «خودِ» امام رضا زیرِ گنبد نشسته اند!» 

پیرمرد در حالی که از صحن خارج می شد؛ با صدای لرزانی که بوی خوشحالی اش تا عرش می رسید، جواب داد: «ممنونم! آدرسی که دادی درست بود! خودِ امام رضا منو شفا داد! خودِ خودِ امام رضا» و خادم را در بُهت و حسرت، تنها گذاشت

ادامه مطلب ...

وصیت نامه شهید مدافع حرم حمید رضا فاطمی اطهر(‌ممبینی)

%d9%be%db%8c%da%a9%d8%b1-%d8%b4%d9%87%db%8c%d8%af-%c2%ab%d8%ad%d9%85%db%8c%d8%af%d8%b1%d8%b6%d8%a7-%d9%81%d8%a7%d8%b7%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%a7%d8%b7%d9%87%d8%b1%c2%bb-%d8%a8%d9%87-%d8%ae%d8%a7%da%a9-%d8%b3%d9%be%d8%b1%d8%af%d9%87-%d8%b4%d8%afبه مناسبت اربعین شهید مدافع حرم زینبی حمیدفاطمی اطهر ممبینی وصیتنامه زیبایش را منتشر مینمائیم
بسم الله الرحمن الرحیم
شاید بپرسند چرا باید به سوریه و عراق و یا ... رفت و جنگید !؟در جواب باید گفت :
۱-من مسلمانم و سر تعظیم در مقابل دین فرود می آورم که اسلام آوردن یعنی تسلیم شدن در برابر فرامین و دستورات الهی و با افتخار و با علم شیعه دوازده امامی هستم و ۱۴ معصوم و۱۴نور پاک و۱۴قرآن ناطق را روشنگر راه و مسیر تعالی به سوی خداوند می دانم. در این دریای طوفان زده دنیا ،۱۴ معصوم علیه السلام کشتی نجاتند و هر کس در این کشتی نجات قرار گرفت به ساحل نجات ، خوشبختی و سعادت خواهد رسید.
۲-من پاسدارم و با افتخار این لباس سبز را به تن می کنم ؛ من پاسدار انقلاب اسلامی هستم و پاسدار بودنم محدود به جمهوری اسلامی ایران نیست و در هر کجای دنیا مظلوم و مستضعفی باشد که به او ظلم می شود حاضرم این جان ناقابل خود را تقدیم کنم و در دفاع از مظلوم و فرمان امامم فدایی شوم و خونم پای دین ، فرامین الهی و فرمان امام سید علی خامنه ای حفظ الله ریخته شود، باشد که مسیری گردد برای آیندگان .
✅و اما مجوز قرآنی : خداوند در قرآن سوره النساء آیه ۷۵ اینگونه می فرماید :
وما لکم لا تقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین من الرجال و النساء و الولدان الذین یقولون ربنا اخرجنا
من هذه القریه الظالم اهلها و اجعل لنا من لدنک ولیا و اجعل لنا من لدنک نصیرا .
« و شما را چه می شود که در راه خدا و برای نجات مردان و زنان و کودکان مستضعف که زورگویان آنان را ناتوان کرده اند پیکار نمی کنید؟ همانان که می گویند : پروردگارا ! ما را از این شهری که ساکنان آن ستمگرند بیرون بر و برای ما از نزد خودت فرماندهی قرار بده و از سوی خودت برای ما یاوری بگمار»

ادامه مطلب ...

آرمان خواهی آینده سازان

 آرمان خواهی آینده سازان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار دانشجویان در ماه مبارک رمضان امسال، مهم‌ترین وظیفه‌ی تشکل‌های دانشجویی را «آرمان‌خواهی» دانستند و فرمودند: «وقتی یک آرمانی را دنبال میکنید و بجد پای آن می‌ایستید، این یک گفتمان در جامعه ایجاد میکند، موجب تصمیم‌سازی میشود». رهبر انقلاب در این دیدار الزاماتی را برای تأثیرگذاری تشکل‌های دانشجویی بر آینده‌ی کشور برشمردند که در این اینفوگرافیک مرور شده است:

 

پیاده روی متفاوت در اربعین

این مسیر جوان و پیر نمی‌شناسد، هرکسی هر طور که می‌تواند راهی به سمت کربلا می‌شود، حال مهم رسیدن است و پیر و جوان ندارد! مگر می‌شود آدمی که سال‌ها عمر خود را در روضه‌های حضرت حسین علیه‌السلام گذرانده است، حالا که فصل وصال است از جاماندگان باشد! آری؛ داستان عشق پیرغلامی را باید از دل آن‌‌ها پرسید، آنجا است که ندای آن به گوش تو می‌رسد که با خود می‌خواند: دل بر آن زلف پریشان و‌‌ رها می‌بندیم / ما حبیبیم که چون پیر غلام تو شدیم

http://www.jahannews.com/images/docs/files/000458/nf00458626-1.jpg

تأمّلی در یک زیارت نامه

مرسوم است که روز اربعین را به عنوان یک روز خاص برای عزاداری سالار شهیدان علیه السلام قرار می‌دهیم؛ اما در حقیقت موضوع اصلی که در اربعین مطرح است موضوع زیارت است.

کلیپ / «اربعین حسینی» در اینجا می‌خواهیم به کمک مضامین زیارت اربعین، کمی بیشتر با مفهوم زیارت آشنا شویم.

مراسمی ریشه دار در مقابل سنتی درست.

بزرگداشت نام سیدالشهداء علیه السلام همیشه رواست؛ اما دستوری برای عزاداری ویژه در این روز به ما نرسیده است. با

آنکه برای روز اربعین زیارت مخصوصی در کتب ادعیه موجود است، کمتر کسی است که به قرائت زیارت اربعین و تفکر در معنای آن بپردازد و همت بیشتر دوستداران اهل بیت علیهم السلام در این روز به عزاداری معطوف است. شهید مطهری در این باره می‌نویسد:

در اربعین‏ تنها موضوعى که مطرح است موضوع زیارت‏ امام حسین علیه السلام است چون اولین زائرش جابر بوده است و در این روز زیارت‏ امام حسین علیه السلام سنت شده است. اربعین‏ جز موضوع زیارت امام حسین علیه السلام هیچ چیز دیگرى ندارد، موضوع تجدید عزاى اهل بیت علیه السلام نیست، موضوع آمدن اهل بیت علیه السلام  به کربلا نیست، اصلًا راه شام از کربلا نیست. ( مجموعه ‏آثار شهید مطهرى، ج‏17، ص 79) 

ادامه مطلب ...

ثواب هر قدم در راه زیارت امام حسین علیه السلام

پیادهثواب هر قدم در راه زیارت امام حسین علیه السلام  

کاروان‌هایی که عازم پیاده‌روی سه روزه اربعین حسینی از نجف تا کربلا هستند؛ پس از زیارت امیرالمومنین(علیه السلام) در نجف اشرف و پس از طی 80 کیلومتر، خود را به دیار دوست و سرزمین عشق و محبت، کربلا می رسانند. بیاییم تاملی کنیم که چرا زیارت حرم امام حسین(علیه السلام) آن هم با پای پیاده تا این اندازه با ارزش و با فضیلت است.

ثواب قدم های برداشته شده در راه زیارت امام حسین(علیه السلام)

ائمه هدی(علیهم السلام) بارها در روایات خود، پیاده روی به سمت حرم امام حسین(علیه السلام) را توصیه کرده اند و برای هر قدمش اجر و مغفرت ویژه ای در نظر گرفته اند.

عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام:‏ یَا حُسَیْنُ! مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص إِنْ کَانَ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً؛ حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِوُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ: اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى (1)

از حسین بن ثویر روایت شده که امام صادق(علیه السلام) فرمودند:

ای حسین! کسی که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین بن علی(علیهماالسلام) باشد؛ اگر پیاده رود؛ خداوند منّان به هر قدمى که برمى‏ دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏ فرماید؛ با رسیدن به حرم دوست، از رستگاران می شود تا زمانى که به حائر (2) برسد و پس از رسیدن به آن مکان شریف حق تبارک و تعالى او را از رستگاران قرار مى‏ دهد؛ با انجام اعمال زیارت، از فائزان می شود تا وقتى که مراسم و اعمال زیارت را به پایان برساند که در این هنگام او را از فائزین محسوب مى‏ فرماید؛ هنگام بازگشت ندا می رسد که بخشیده شدی تا زمانى که اراده مراجعت نماید در این وقت فرشته‏ اى نزد او آمده و مى‏ گوید: رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به تو سلام می رساند و خطاب به تو مى ‏فرماید: از ابتدا عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشته ‏ات آمرزیده شد.

کسی که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین بن علی(علیه السلام) باشد؛ اگر پیاده رود؛ خداوند منّان به هر قدمى که برمى‏ دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏ فرماید 
ادامه مطلب ...

دومین نامه رهبر انقلاب اسلامی به عموم جوانان در کشورهای غربی‌

دست مبارک حضرت آقا نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربیدومین نامه رهبر انقلاب اسلامی به عموم جوانان در کشورهای غربی‌

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نامه‌ای به عموم جوانان در کشورهای غربی، حوادث تلخ تروریستی فرانسه را زمینه‌ای برای همفکری خواندند و با برشمردن نمونه‌های دردناکی از «آثار تروریسم مورد حمایت برخی قدرت‌های بزرگ در دنیای اسلام، پشتیبانی از تروریسم دولتی اسرائیل و لشکرکشی‌های خسارت‌آفرین سالهای اخیر به دنیای اسلام»، خطاب به جوانان خاطرنشان کردند: من از شما جوانان میخواهم که بر مبنای یک شناخت درست و با ژرف‌بینی و استفاده از تجربه‌های ناگوار، بنیانهای یک تعامل صحیح و شرافتمندانه را با جهان اسلام پی‌ریزی کنید. متن نامه‌ی رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است.

ادامه مطلب ...

چرایی اهمیت پیاده روی روز اربعین از منظر بهجت العرفا

                 چرایی اهمیت پیاده‌روی روز اربعین از منظر بهجت العرفا


                                 

بهجت العرفا آیت‌الله محمدتقی بهجت فومنی درباره نقش پیاده‌روی روز اربعین می‌گوید: روایت دارد که امام زمان(عج) که ظهور فرمود، پنج ندا می‌کند به اهل عالم، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سحقوه عدوانا،... امام زمان خودش را به واسطه امام حسین(ع) به همه عالم معرفی می‌کنند ... بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین(ع) را شناخته باشند... اما الان هنوز همه مردم عالم، حسین(ع) را نمی‌شناسند و این تقصیر ماست، چون ما برای سیدالشهدا(ع) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود، پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین(ع) به عالم است.

با اینکه زیارت سید‌الشهدا(ع) در اکثر برهه‌های تاریخی به سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود عاشقانه خطرات را به جان  می‌خریدند و به پابوسی امام حسین(ع) در روز اربعین نائل می‌شدند.

نظر مقام معظم رهبری درباره اربعین حسینی حسینی

 نظر مقام معظم رهبری درباره اربعین حسینی 

حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز درباره اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در اول فرودین سال 1385 چنین بیان کردند: «شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشند، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست».

                          

شش گوشه ات برای دودنیایی من بس است

شش گوشه 

 

مقام معظم رهبری : سه عنصر در حرکت ابی عبدالله (ع) وجود داشت: عنصر منطق و عقل ،عنصر حماسه و عزت ،عنصر عاطفه .