مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

خطبه پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله در شناخت ماه رمضان‏

حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از امام على علیه السلام نقل مى‏کند که یک روز پیامبر صلى الله علیه و آله اسلام براى ما سخنرانى کرد، فرمود:

اى مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت فرا رسید، ماهى که نزد حضرت حق بهترین ماه است، روزهایش برترین روزها و شب‏هایش از بهترین شب‏هاست، ساعاتش در تمام ساعات همانند ندارد، ماهى است که همه شما به مهمانى خدا دعوت شده‏اید و در این ماه به همه شما کرامت و بزرگوارى ارزانى شده.

در این ماه نفس‏هایتان تسبیح، خوابتان عبادت، عملتان قبول و دعایتان مستجاب است.

خدا را با نیت صادقانه و قلب‏هاى پاک بخوانید تا شما را به روزه این ماه و تلاوت قرآنش موفق کند.

بدبخت و بیچاره آن انسانى است که در این ماه بزرگ از غفران حق محروم شود، با گرسنگى و تشنگى در ماه رمضان به یاد گرسنگى و تشنگى قیامت باشید.

به فقرا و مساکین صدقه دهید و به بزرگان احترام کنید و به کوچک‏ترها ترحم آرید. صله رحم نموده و زبان از گناهان مربوط به آن حفظ کنید و چشم از حرام حق ببندید و گوش از استماع حرام نگه دارید. 

به یتیمان مردم رحم آرید تا به یتیمانتان رحم آرند، از گناهان خود به درگاه حضرت او توبه کنید و به وقت هر نماز دست‏ها را به دعا در پیشگاه او بردارید که بهترین ساعت، وقت نماز است، وقتى است که خداوند با دیده رحمت به عبادش‏ نظر مى‏کند و دعاى آنان را پاسخ داده و نداى ایشان را جواب مى‏دهد و عطایش را از سائل در این وقت دریغ نمى‏نماید و دعوت دعاکننده را اجابت مى‏کند.

اى مردم! شما در گرو اعمال بد خود هستید، با توبه واقعى خود را آزاد کنید، با طولانى کردن سجده، پشت سنگین خود را از بار گناه سبک نمایید و بدانید که خداوند مهربان قسم یاد کرده مصلین و ساجدین را عذاب نکند و روز بیرون آمدن مردم از قبر، نمازگزار و ساجد را به آتش نترساند.

اى مردم! اگر یکى از شما مؤمنى را در این ماه افطار دهد، ثوابش مانند بنده آزاد کردن در راه خداست و گناهان گذشته‏اش به خاطر این عمل بخشیده مى‏شود.

عرضه داشتند: همه ما قدرت بر افطار دادن نداریم. حضرت فرمود: خود را از عذاب فردا برهانید گرچه به نصف خرما یا شربتى از آب باشد.

اى مردم! هر کس در این ماه خود را به حسنات اخلاقى بیاراید، روز لغزش قدم‏ها به راحتى از صراط مى‏گذرد و هر کس کار خدمتکارش را در این ماه سبک کند، حسابش را در قیامت سبک کنند و هر کس شر خود را از مردم حفظ کند، روز جزا از غضب حق محفوظ خواهد ماند.

هر کس در ماه رمضان یتیمى را اکرام کند، در روز لقا از جانب حق اکرام مى‏شود و هر کس صله رحم به جاى آرد، در قیامت به رحمت حق متصل گردد و هر کس قطع رحم کند، از رحمت حق در قیامت قطع گردد.

نماز مستحب در این ماه برائت از عذاب فرداست و اداى واجب ثوابش هفتاد برابر بیش از معادل آن در ماه دیگر است.

صلوات بر من در این ماه سنگینى شماست، روزى که میزان‏ها سبک است و هر کس در این ماه آیه‏اى از قرآن تلاوت کند، مانند ختم یک قرآن در غیر این ماه است.

اى مردم! درهاى بهشت در این ماه باز است، از خدا بخواهید بر شما نبندد و درهاى جهنم به روى شما بسته است، از او بخواهید بر شما باز نکند، شیاطین در این ماه گرفتارند، از حق بخواهید بر شما سلطه پیدا نکنند.

امیرالمؤمنین علیه السلام مى‏فرماید: من از جا برخاستم و عرضه داشتم: یا رسول اللّه! بهترین عمل در این ماه چیست؟ فرمود: یا اباالحسن! بهترین عمل در این ماه اجتناب از محارم الهى است‏ «1».

 

پی نوشت :

______________________________

 

(1)- الأمالى، صدوق: 93، المجلس العشرون، حدیث 4؛ عیون اخبار الرضا علیه السلام: 1/ 295، باب 28، حدیث 53؛ وسائل الشیعة: 10/ 313، باب 18، حدیث 13494.

 

منابع:

کتاب: عرفان اسلامى جلد ششم   

نویسنده: استاد حسین انصاریان

 


نظرات 1 + ارسال نظر
علی اکبر شنبه 6 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 11:59 http://summer94.blogsky.com

سلام دوست عزیز وبلاگ جالبی دارید ان شاء الله همینطور موفق باشید لطفا به وبلاگ ما سربزنید ونظر دهید .......................من آماده تبادل لینک با شما دوست گرامی هستم.......................وبلاگ ما مسابقه ی وبلاگ نویسی گذاشته حتما در آن شرکت کنید.............................ضمنا هر شب پاسخ سوالهای برنامه خندوانه(شبکه نسیم)در وبلاگ ما منتشر میشود..............التماس دعا
www.summer94.blogsky.com

سلام علی اکبر جان
به وبلاگ شما سر زدم وبلاگ بسیار جالبی دارید .انشالله همیشه موفق و سربلند باشید . با اجازه شما از بعضی مطالب شما استفاده کردیم.
با تشکر
التماس دعا...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد